Biciklizzünk Londonban – 1. rész

Lassan egy éve már hogy bringára adtam a fejem, amelynek nyomós oka volt. Ezúton osztom meg tapasztalataimat.

Egy kis bringatörténelem

Bár manapság nagyon úgy tűnik, hogy az utakat autókra tervezték, ez korántsem volt így. Az utak, már jóval az autók előtt megvoltak. Tehenek, lovak, szekerek haladtak rajtuk, és nem volt nagy sebességkülönbség a járművek között. Még a postakocsik sem mentek többel mint 15 km/h.

Aztán megjelentek a „száguldozók”, a bringák. Nekik már az átlagsebesség volt 15 km/h, nem a maximum, mint a postakocsi esetében. És mivel minél gyorsabban akartak közlekedni, elérték, hogy az utakat aszfalttal burkolják le. Végül megjelentek az autók, motorok, és a biciklisek is kiszorultak. az autó lett a leggyakoribb közlekedési eszköz.
Ez odáig fajult, hogy Kínában 2010-ben egy majd 100 km-es (!) dugó alakult. ki. 10 napig tartott a torlódás. az élelmet a biciklisek szállították nekik.

Miért bringával?

Mert gyors! Akármilyen meglepő az egyik leggyorsabb közlekedési eszköz, a bicikli. Csúcsidőben alig van sebességkülönbség az autó és a bicikli között, sőt, a dugóban egyértelműen a bicikli a gyorsabb. És itt Londonban kilométeres dugók vannak. Gyakran látom, hogy Stratfordtól Ilfordig (5-8 km), egyetlen összefüggő kocsisor alakul ki. Míg én ezt a távot megteszem 15 perc alatt, addig egy kocsinak ez betelhet több órájába is.

Mert olcsó! Egyértelmű. Nincs benzin, nincs biztosítás, maximum bicikliolaj, vagy gumicsere 5 fontért. Arról már ne is beszéljünk, ha összehasonlítjuk a közlekedésre fordított idő bruttóértékét is, azaz mennyi idő megy el a tényleges utazáson kívül tankolásra, szervízelésre, parkoló keresésre, illetve mennyi idő megy el azzal, hogy megkeressük azt a pénzt, amivel az autót fenntartjuk.

Gondolom már kitaláltátok. Bringa esetén zéró.

Meg ha esetleg ellopják mi károm lehet? 100 Font maximum? Éljen vele boldogan! Én meg hazametrózok, és a legközelebbi szabadnapomon veszek egy másikat.

1.jpg

Mert kis helyen is elfér! Manapaság egy autó 20%-kal nagyobb, mint 20-30 évvel ezelőtt. Legjobb példa erre a Wartburgom. Annak idején a Wartburg egy középkategóriás kocsinak minősült, ma ezekkel a méretekkel egy autó csak a kicsik között rúghat ligába. Ráadásul időközben több lett az autó, de az utak nem lettek szélesebbek.Nincsenek extra költségei! Nem mehetek el amellett, hogy manapság divat dobni kifele az ablakon pénzt a városi „terepjárókra”. Ezeknél az autókért a delikvens átlagosan plusz kétmillió forintért vásárol olyan tulajdonságokat az autójára, melyeket a büdös életben nem fog használni.

Kétmillió forint. Mi másra is elmehetett volna, ha nem páváskodik?

Jójó de leizzadsz, az autósok eltaposnak időjárás stb.


Kezdjük az izzadással. Nem „száguldozok”, egy kényelmes tempóval 50-60 perc alatt érek a munkahelyemre anélkül, hogy görény módjára bűzölögnék. Szóval ez nettó baromság! Nem beszélve arról, hogy itt a munkahelyek jó része már rendelkezik zuhanyzóval.

Az autósokban itt nagyon kellemeset csalódtam Előzékenyek, nem kötözködnek, ha meglátnak a dugóban, még igyekeznek odébb húzódni. Itt a közlekedés valóban egy társasjáték, és nem egy túlélőszimulátor.

Itt a bringásoknak komplett sztrádák fenntartva, vagyis sok helyen nem az autókkal egy úton közlekedünk.

2.jpg

Egyedüli kifogás lehet az időjárás, ami egyénfüggő. Láttam már esőben biciklizni embereket, én ekkor átváltok tömegközlekedésre. Az a 8 font nem fog hazavágni, és nem elázva érkezek.

Tömegközlekedés?

A bringával jól kiegészül. Rossz idő esetén igénybe veszem, de csak akkor, mert nincs nagy kedvem konzervhalat játszani a metróban, és drága is Ráadásul amikor itt volt a hőhullám, szerinted mi lehetett a föld alatt? Busz meg ugyanaz a kategória, mint a kocsi.

Folyt. köv.