Kettévágták a testem

greenwich_16.jpgPersze nem szó szerint, csak átvitt értelemben.

 


Még általános iskolás koromban említette a földrajztanárom, hogy Londonban található a képzeletbeli 0. hosszúsági fok. Akkor persze gyerekként csak álmodoztam arról, hogy nézhetet ki, de ha már Londonban élek, akkor már csak nem hagyhatom ki.

Megközelítés

Greenwich a Temze déli partján található a Canary Wharf banknegyedével szemben. DLR vonallal egyszerűen megközelíthető, de mivel én bringával mászkálok az esetek 90 százalékában, ez sem maradhatott ki.

Ami probléma volt számomra, hogy a GPS-em nem jelezte be az útlezárásokat, így egy tekintélyes kerülőt kellett tennem a banknegyed körül, mire elértem a greenwichi gyalogos alagutat. Ez persze nyugodtan betudható balgaságomnak, elvégre egy 9 milliós metropoliszban lehetetlen, hogy ne legyen útlezárás.

De legalább volt lehetőségem találkozni a felcsapódó híddal, néhány csövessel, és elhagyatott alagutakkal. Esküszöm ez a London mindig tartogat valamit.

Kis kalandozásom a greenwichi alagútnál nem ért véget, mivel az ottani lift nem működött, nekem meg nem volt kedvem még játszani a hétpróbát a biciklimmel. Úgyhogy lelakatoltam a legközelebbi kiálló vasdarabnál, és gyalogosan folytattam az utam a föld alá.

Aztán kiderült, hogy én vagyok a „kislány”, mivel olyan hölgyek is magukra dobták simán a bringát a vállukra, hogy mellette még egy s mást is cipeltek magukon fel két-három emeleten keresztül. Becsületemre legyen mondva, felajánlottam a segítségem, de hát itt nagyon megy a „girlpower”, így hát a kezdeményezésem kudarcot vallott. De minden elsimerésem neki.

greenwich_7.jpg

Cutty Sark

Kijőve a föld alól kaptam a nagy ajándékot. Egy igazi klippert! Egyből elfelejtettem minden kellemetlenségem, egyszerűen fenséges hajó. 1869-ben épült. Egy olyan korban már, ahol a gőzösök már átvették az uralmat a vitorlások fölött. De nekem akkor is ezek a klipperek maradnak a hajóépítés csúcsai. Egyszer fel fogok ide jutni.

greenwich_8.jpg

A klipper teát és gyapjút szállított anno Sanghaj és London, illetve Ausztrália és Anglia között. Utóbbi távolságot az akkori időkben rekordidő alatt, 60 nap alatt tette meg.

Lehet csak az én képzeletem élénk, de a hajó erősen hasonlít a Kincses bolygó című Disney mese hajójára. Bár a klipperek nem nagyon különböznek egymástól, valószínűleg minden másik hasonló hajóra is ezt mondanám. Bár lehet hogy mégis...

greenwich_9.jpg

Meridián vonal

A képzeletbeli 0. hosszúsági fok a hajótól egy kicsit távolabb van, a királyi obszervatóriumban, egy dombtetőn, olyan negyed órányi járásra. Nem nehéz felismerni, mert ki van táblázva az út odáig, és egy dombtetőt sem nehéz felismerni a távolból.

A beugró a csillagvizsgálóba 16 font egy felnőttnek, 8 font gyereknek. Akit érdekel a földrajz, illetve a navigáció története, annak ez a hely egy menyország lesz. Számomra az egyik legérdekesebb eszköz egy, a régi időkből megmaradt naprendszer modell, egy földgömb a maga felfedezetlen területeivel, illetve egy több mint 350 éves óra, mely még mindig működött.

Persze a meridián vonalat sem lehetett kihagyni, vele együtt a kötelező képpel, melybe az egyik felem a föld keleti, illetve nyugati végében található.

 

Miért éppen Greenwich?

Adódik a kérdés, hogy miért itt Greenwichben határozták meg a meridián vonalat. Az igazság az, hogy – mielőtt egységesítették a vonalakat – majdnem minden országnak megvolt a maga meridián vonala. Így volt pldául Nagyvárad és Buda is a "világ közepe". Azonban a nemzetközi utazás a 19. század második felére általánossá vált, és szükségessé tette egy egységes rendszer létrehozását. Ebben az időszakban Nagy-Britannia volt a világ vezető hatalma a tengeren és a navigációban is egyaránt, és a fő meridián vonalnak is az angolt használták. Végül 1884-ben, a washingtoni konferencián szavazták meg az akkori londoni külvárost.

Ezzel együtt pedig az időzónákat is létrehozták. Minden 15. hosszúsági fok gyakorlatilag egy órának felel meg a Föld azon „szeletén”. Ez persze az országhatárok és a terepviszonyok miatt nem teljesen egyenes, de iránymutatónak használható.

Canary Wharf

A végére meg maradt elvitelre egy kávé a közeli kávézóból, hogy megtekintsem a kilátást a Canary Wharf banknegyedére.

100 000 embernek ad munkát ez a terület, ezen emberek negyede pedig a környező 5 kerületben lakik.  A terület versenyben áll London többi hagyományos üzleti negyedével. Talán elmondható, hogy a Canary Wharf számít napjainkban az Egyesült Királyság megváltozott gazdaság-földrajza legmeghatározóbb szimbólumának.

A végére azt tudom mondani, hogy nem bántam meg ezt a kis kiruccanást. Képzeletbeli bakancslistámon kipipálhatom a meridián vonalat, és drágának sem mondhatom az egészet. Akit érdekel a földrajzi, illetve egy kis történelem, vagy csak a látnivalóért akar eljönni, annak érdemes ide kilátogatnia.