Hogyan tájékozódsz a városban?

felhokarcolo.jpg„Google Maps!” – jön a válasz automatikusan. De ha az nincsen?

 

A címben szereplő kérdés lehet sokak számára nevetséges lehet, de az a helyzet, hogy rengeteg embernél azt látom, hogy egyszerűen pánikba esnek egy térkép alkalmazás nélkül itt Londonban.

Bár én nem ijedtem meg, de nem is olyan régen velem is történt egy hasonló eset. Munkahelyemről kijövet azt láttam, hogy nemes egyszerűséggel lelopták az ülést a biciklimről.

Bosszankodás helyet inkább szánalommal tekintettem névtelen tolvajomra, hogy ennyi erővel a komplett biciklit is elköthette volna, ehelyett megelégedett egy néhány fontba kerülő üléssel.

Komolyan! Nem került többe 5 fontnál, és lehet egyszerűbb lett volna azt az 5 fontot valahonnan előkaparni, minthogy a lebukás veszélyét felvállalva lopásra adja a fejét.

„Na mindegy, éljen vele boldogan!” – gondoltam magamban, és telefonomat elővéve gyorsan kerestem egy bickliboltot. Szerencsére 15 percre gyalogútra volt tőlem egy, így nem volt kérdés, hova megyek.

Az üléscsere megvolt, sőt, még fel is szerelték nekem, mikor megtudták, mi történt velem. Szóval ebből a szempontból nem volt baj.

Igen ám, de akkor vettem észre, hogy elfelejtettem töltőre rakni a telefonom, így volt rajta kb. 3-4%. A telefonomat ismerve ez nem lesz elég arra, hogy a Google Maps alkalmazással visszataláljak a biciklisztrádára, így magamra voltam hagyatkozva.

Tájékozódni márpedig kell

Tájékozódni szükséges, bár sokak számára komplett horror lehet, pedig nem egy rakétatudomány. Még az okostelefonok elterjedése előtt alap dolog volt nálam, hogy ha egy új városba készültem, az érkezésem után  körbenéztem a környéken, és ha adódott lehetőség, vettem egy zsebtérképet az adott városról (vagy rendeltem). Így azt mindig egy kis noteszként a belső zsebemben vagy a táskámban hordtam, nem volt soha baj.

Azonban a technika nálam is annyira eluralkodott, hogy a London zsebtérképem megérkezésem óta ott porosodik a fiókomban, helyette a telefonomat használtam. Úgy látszódott, megiszom a levét a dolgoknak.

Volt azonban még egy adum. Ha elég sokat csavargunk a városban, előbb-utóbb megjegyzünk olyan helyeket, melyek bár nem fontosak számunkra, de támpontokat adnak tájékozódás szempontjából. Ez lehet tér, szobor, épület, akármi. Ha ezeket segítségül hívjuk, akkor sikeresen visszatalálhatunk a helyes „ösvényre”.

Lehet ezt még tovább bonyolítani a nap állásával vagy egyéb földrajzórán tanult trükkökkel, de őszintén! Erre már jórészünk nem emlékszik. Egyrészt mert életünk nagyon kis részén vagyunk „elveszve”, másrészt, mert annyira rá vagyunk függve a technikára, hogy egyeseknek elég a Google Maps.

Pedig van egy ilyen trükköm, és pont ezért (is) viselek számlapos órát. Ha az órát vízszintesen tartjuk, és a kismutatót a nap felé állítjuk, akkor a kismutató és a 12-es szám közötti távolság felénél megkapjuk a másik irányt, ami vagy észak, vagy dél.  És mivel „balról a nap nyugszik”, ami nyugat, tehát előttem lesz akkor észak.

Támpontok

Kicsit elkalandoztam. Szóval ahelyett, hogy pánikba estem volna, csak megindultam egyenest az utcán, és figyeltem a környezetemet. Nem is kellett sok idő, már láttam a háttérben egy ismerős felhőkarcolót, így elindultam felé. Hamarosan egy vízköpőt is megfigyeltem, ami úgyszintén ismerős volt valahonnan, aztán a háttérben megláttam a Shardot is. Ez London egyik ikonikus épülete, elég futurisztikus, és gyakorlatilag akárhol vagy Londonban, biztos hogy látni fogja az ember.

A Shard pedig a Temze partján van, a sztráda pedig a folyóval párhuzamosan halad kelet felé.

Szóval lassan megtaláltam a biciklisztrádát, pedig gyakorlatilag azt sem tudtam, hogy a város melyik pontján vagyok.

Adódhat a kérdés, hogy miért nem kérdezek meg valakit az utcán? A kérdés abszolút jogos, de ezen tudás birtokában nem is vetődött fel bennem, hogy valakit le is szólítsak.

A másik, hogy itt az emberek 90%-a nem tud meglenni a mobilja nélkül, és a „Bocsánat! Megmutatná a mobilján, hol vagyok éppen!” leszólítás hát, nem éppen bizalomgerjesztő.

Segítségek tömkelege

A tájékozódási probléma úgy látszik nem újkeletű a városban, bár nem is csodálom. Eléggé turistamágnes a város még így, a Brexit és a Covid-járvány kellős közepén (hát még előtte), és természetes hogy az ide tévelygők nem ismerik a helyet. Nekik sokat segítenek London különböző pontjaira kihelyezett oszloptérképek. Nagyon hasznos infókat tartalmaznak, sőt, még meg is mutatja, hogy 5-15 perc gyalogút milyen messze van a térképen.

terkep.jpg

Kis apróság, de nagyon sokat segít a turistáknak.

Másik nagy segítség lehet a metrótérkép. 5-15 percnyi gyalogútra egy metrómegállóba biztos belefutunk, ott a metrótérkép és a kijelzőn lévő járatok neve ugyanúgy megmutatja, hol vagy éppen. Onnantól kezdve pedig néhány fontért bárhol ott vagy a városban.

Szóval csavarogjatok sokat, nézzetek körbe, és nem pánikba esni, ha nincs mobil. Megvoltunk anélkül is sokáig, túl is éltük…