Sárkány ellen sárkányfű?

A mai napon elindul a világ egyik legnagyobb és legünnepeltebb sporteseménye, a labdarúgó-világbajnokság. Ennek apropóján a BrewDog pedig nem is kímélte a szervezőket.

Aki nem tudná, a BrewDog egy 2007-ben alapított brit (pontosabban skót) kézműves sörfőző és pub hálózat (szándékosan nem kocsmát írok), melyhez körülbelül 80 bár és 2000 alkalmazott tartozik. Kínálatukban főleg ale és lager sörök találhatók. Évi 800 000 hl termelésével Európa első helyén található.

Szóval ez a cég nem is olyan régen egy új reklámkampányba - pontosabban ellenkampányba - kezdett, melyben büszkén kihirdették magukat a Katarban rendezendő vb antiszponzorának.

A kampány részeként plakátjaikon átkeresztelték a világbajnokságot, World F*Cup-ra, ami egy angol szóvicc. A foci vb-ket angolul World Cupnak szokás hívni, ebből lett a World F*Cup, utalva az angol fuck szóra. Magyarul úgy lehet fordítani, hogy elcseszett, elbaszott világbajnokság.

Emellett legújabb sörükből, a Lost Lagerből befolyó profitot különböző emberi jogokért harcoló szervezeteknek ajánlja.

Hirdetéseiken pedig a vb körüli álszentségre hívják fel a figyelmet.

Az alapító, James Watt szerint a foci mindenkié, de Katarban a homoszexualitás bűnnek számít, a korbácsolás egy elfogadott büntetési mód, és teljesen rendben van, hogy eddig 6500 munkás halt bele a stadionok építésébe. Ez ellen fel kell lépni.

Etikus-e a kampány?


Néhányan valószínűleg karóba húzatnának már azért, mert ilyet merek kérdezni. Pedig a történet korántsem olyan csodálatos, mint ahogy annak tűnik.

Azt tudni kell, hogy a cég nem először áll bele hasonló témákba. Provokatív megnyilvánulásaik mondhatni a fő eleme kampányaiknak. 2010-ben például „The End of History” névvel egy 55%-os sört adtak ki, de az üveg, egy kitömött mókusba volt állítva.

2015-ben 7000 ember írt alá egy petíciót ellenük, mert transzfóbként aposztrofálták egyik sörreklámjukat.

De jól mutatja a hozzáállást az alapító 2013-ban adott nyilatkozata, melyben Watt inkább elégetné a pénzét, mintsem azt hagyományos reklámkampányokra költse.

Álszentség továbbra is

A történethez az is hozzátartozik, hogy pont egy olyan cég emeli fel a szavát a dolgozók jogaiért, ami úgyszintén toxikus légkört teremtett a saját háza táján. Tavaly nyáron körülbelül 100 exdolgozó írt alá egy nyílt levelet, melyben a cég körüli mérgező légkörről számol be.

Ráadásul a cég pubjaiban ugyanúgy lehet majd a meccseket nézni, mint bárhol máshol. Nagy változás itt sem lesz.

Erre a BrewDog szóvivője úgy reagált, hogy pont ezért több Lost Lagert tudnak majd eladni, amit majd átutalnak a civil szervezeteknek.

Valahol itt tud kinyílni a bicska a zsebemben.

Gondolom nem kell ecsetelnem, hogy a múltban történtek jól mutatják, hogy különböző érzékeny témákhoz való beleállásukat minden esetben a pénz és a reflektorfénybe kerülés motiválja.

Emellett most a vb egy jó reklám a Lost Lagernek.

Szinte érezni a jóságot ugye?